måndag 29 oktober 2012

Öken

Har verkligen noll inspiration till att blogga men jag har väldigt mycket att blogga om så det får väl bli ett litet inlägg.

Innan har en av anledningarna till att jag pausat från bloggen varit att jag inte ville råka försäga mig. Det är nämligen så att hela familjen åkte på en överraskningsresa till Skottland för att överraska Elnis, som fyller 30 i november. Eller, hela familjen kunde inte följa med, J med familj fick tyvärr stanna hemma, men resten var med. Och eftersom E inget fick veta var det otroligt svårt att blogga utan att ge lite ledtrådar. Men nu har vi varit där så nu är det fritt fram!

Skottland är ett fantastiskt land! Natur är magisk och människorna trevliga och priserna rimliga. Jag trivs så bra där! och vi hade en härlig vecka med en mängd promenader, besök på äventyrsland, överraskningsfest, lunch på stan, umgänge med svärfamiljen, mys i The Cose Byre, spelande och naturupplevelser. Det mesta innefattades helt enkelt.;-) Vi fick dessutom sällskap av kusin Caroline, det var en härlig lverraskning för oss. Dock tror jag att vissa tyckte det var jobbigt att spendra så mycket tid med familjen men då vet vi nästa gång att de "vissa" kan få lite "friare" tyglar så blir nog stämningen bättre. Men jag hade det härligt. Det enda negativa var väl att vi var tvugna att åka hem...

Jag har läst en del böcker också, även om det inte går snabbt för tillfället. Drömbokhandeln av Laurence Cossé är slut. Den var bok nummer två i 3 på 3-utmaningen. Boken handlar om Van och Francesca som bestämmer sig för att öppna en bokhandel, som de kallar Au Bon Roman, med enbart bra litteratur. De sammanställer en "jury" som är e som bestämmer vilka böcker som ska finnas i lagret för att det inte ska bli partiskt och sedan sätter de igång.Till deras stora förv¨ning blir bokhandeln en stor succé. Men deras initiativ ses inte med blida ögon av alla. Någon eller några börjar trakassera bokhandeln, Van och Francesca och den hemliga "juryn". Läsaren får följa med från början, när idéen om bokhandeln föddes, utvecklades och vad som hände sedan. Det är otroligt svårt att sätta den här boken i en genre och nästan ännu svårare att betygsätta. Det är en väldigt välskriven bok som drar mig som läsar djupare och djupare in i boken. Men den är också lite långsam ibland, nästan långtråkig. Jag gillar den väldigt mycket men den kunde kortas ner en del. Det är inte en bok för den oerfarne läsaren så det är nog inte en bok jag rekomenderar till särskilt många. Men den får en 4 av 5 och 7 av 10.

Just nu håller jag (fortfarande) på med Ödets Dotter, Det Stora Huset, Waterlands, Nina Av En Slump och en del andra böcker som jag inte kommer ihåg just nu. Det är en del böcker så nu ska jag läsa ut innan jag börjar på nytt. Det är dock lättare sagt än gjort, det finns ju så mycket bra böcker!!!

Annars flyter livet på. just nu är jagledig i två dagar eftersom det är höstlov. Tycker det är helt ok. Jag har varit ledig i två dagar, jobbat två dagar, varit ledig i 7 dagar, jobbat i två dagar, ledig i 5 dagar, jobba 2 dagar och sedan ledig två dagar. Helt ok med mig!

Jag låter julmusiken flöda ur mina högtalare, det är snart november och då är det ok, alltså är det ok nu också! jag håller även på att titta igenom hela Vänner-serien. Har 1 ½ säsong kvar. Känns vemodigt att det ska sluta, men samtidigt skönt, för då kan jag se på annat med gott samvete. Min lägenhet är som vanligt stökig, pga tvätt som inte lagts in i garderoben, väskor som inte pckats upp och papper som inte förvaras där de ska. SOm sagt, livet flyter på som vanligt!

1 kommentar:

  1. Jag har läst en jättebra bok! Den heter How to exterminate stupidity Or the art of not justifying anything at all. Den motbevisar helt varje tanke på att dumheterna som förstör världen skulle bero på en oföränderlig "mänsklig natur", och visar att det faktiskt finns hopp! Det viktigaste är att sluta med ursäkter. Den lägger även fram många bra förslag på hur förändringen ska kunna genomföras i praktiken. Som en extra bonus visar boken även att samma principer som kan ställa om hjärnan från dum till smart också kan förbättra hälsan i övrigt. Denna fantastiska bok går att beställa för bara 149 kronor genom http://litenupplaga.se/1198

    SvaraRadera