onsdag 5 september 2012

Lästa böcker

Nu har jag inte bloggat på ett tag, men läst har jag gjort ändå.

Först ut är Little Bee av Chris Cleave. Det är en bok som handlar om en nigeriansk flicka som kallar sig själv för Little Bee. Efterosm hon har sett mer än vad både regering eller oljebolag velat så svävar hennes liv i stor fara. Hon lyckas fly till Storbrittanien där hon söker upp Andrew O´Rourke, den enda man hon känner i landet, för att be om hjälp. Andrew är gift med Sarah som är redaktör på en ytlig tidning. Av olika omständigheter så är det Sarah Littel Bee kommer till och som blir den som hjälper henne. Eller är det Little Bee som hjälper Sarah mest?

Det är en bok full med en massa hemskheter att ta ställning till och tänka på. Den är välskriven och intressant och bra, men den fångar mig inte helt. Jag gillar karaktärerna på ett lite distanserat sätt, men jag "älskar" dem inte. De berör mig men inte alls på det djupa sätt som jag trodde och ville. Men definitivt en bra och läsvärd bok som behandlar hemskaheter osm berör oss alla. Så läs den, men förvänta dig inte mirakel! Betyg 3 av 5 och 5 av 10.

I tisdags lämnade jag tillbaka en massa böcker på biblioteket och, för en gångs skull, hade jag inte några böcker med mig hem. Men, jag passade istället på att läsa en bok på biblioteket. Jag läste den lilla boken Oväntat Besök av Adrian Plass. Jag gillar verkligen Adrian Plass så när jag hittade den här lilla boken slog jag mig ner och njöt.

Boken handlar om en liten församling i England där livet flyter på och allt är strukturerat och fint. De talar om sin grundare med vördnad och kärlek men låter inte honom påverka deras liv nämnvärt. Men så en dag får församlingen veta att grundaren i egen hög person ska komma och besöka församlingen och genast börjar planeringen för det prefekta besöket. Men allt blir inte riktigt som de tänkt....

Det här är en riktig liten pärla. Den är visserligen inte riktigt så haha-rolig som De he(m)ligaste dagböckerna men den är välskriven och rolig ändå. Dessutom full av en massa visheter och sanningar som alla mår bra av att höra. Det är en bok som man som troende kristen kan hitta en massa nyttigheter i och där man som icke troende eller bara allmän läsare kan lära sig en hel del och få sig en hel del nyttigheter de också.Jag tycker helt enkelt att det är en bok som alla borde läsa! En VÄLDIGT stark 4 av 5 och en 8 av 10!

Just nu läser jag Dagar Utan Hunger, en sekwa-bok som jag just fått hem från adlibris. Det är dessutom en av böckerna i 3 på 3-utmaningen som jag är med i. so far, I like. En sekwabok när den är som den ska och brukar. En riktig liten treat!:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar