måndag 27 augusti 2012

Maratoninlägg del 3

Jag har även hunnit läsa den andra boken som hag fått från [sekwa]s klik-klubb. Boken heter Kod 400 och är skriven av Sophie Divry. Det är ett ensidigt samtal från en bibliotikarie som upptäcker en besökare som blivit inlåst på biblioteket över natten.

Det är mycket frustration och irritation men också en hel del kärlek till såväl yrket som böcker. Det är en insikt i hur det skulle kunna vara att vara bibliotikare på ett litet landsortsbibliotek på en bortglömd och sällan besökt avdelning som geografi. Den är välskriven och trevlig. Jag gillar den och därför får den en 3 av 5 och 6 av 10.

Förra veckans tematrio handlade om böcker med djur i titeln. Visserligen har den trion redan gått ut men jag kom på tre så bra böcker att jag tänker klämma in dem här i alla fall!

1. Kiss of the Spider Woman av Manuél Puig - Den här boken läste jag när jag gick på gymnasiet. Jag kommer ihåg att den handlade om några fångar i ett fängelse, det är ungefär vad jag kommer ihåg. Men jag gillade den då så jag tror jag ska ta och läsa om den. Det är något av en klassiekr så läs den du med!

2. Igelkottens Elegans av Muriel Barbery - En inte helt lättläst historia om en intellektuell portvakterska och en ensam och vilsen flicka som bor i samma hus. Båda är olyckliga och lever bakom fasader som få ser igenom. Men så flyttar det in en japansk herre som ser dem på ett sätt som ingen annan och som vänder upp och ner på deras värld. Det är en väldigt fin, om än svår, berättelse som är väl värd att läsas. Finns som film också, och den är också trevlig!

3. Snäcksamlarna av Rosemund Pilcher - Det är flera år sedan jag läste den här boken men jag gillade den verkligen. Den kretsar runt en familj och en tavla och dess påverkan på familjen. En torftig förklaring eftersom jag itne läst den på så länge men tro mig när jag säger att den är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar