lördag 5 maj 2012

Skottland

Det blir långt mellan inläggen nu. Men här kommer ett i alla fall. Skottland är nu utläst!
Mitt val för detta eminenta land föll på sir Arthur Conan Doyle och Sherlock Holmes. Och jag är väldigt nöjd med mitt val!


Jag har alltid trott att Sherlock Holmes skulle vara lite svårläst. Att språket skulle vara gammeldags och svårt, ämnena tunga och karaktärerna svårtillgängliga. Men jag hade fel. Kanske beror det på att jag tittat på tv-serien Sherlock Holmes och därför har en bild av hur Holmes är, kanske inte, vad vet jag. Men när jag läser boken så är tv-seriens Sherlock och bokens Sherlock väldigt lika, de befinner sig bara i olka tidsåldrar. Och eftersom jag älskar Sherlock i serien så har jag en böjelse för honom även i boken.

Boken i sig heter The Adventures of Sherlock Holmes och är 12 korta berättelser om Holmes och hans äventyr. Jag köpte den för en billig slant på bokrean och jag ångrar mig inte. Det är lättillgängligt, trevligt, spännande, roligt och underhållande. Jag gillade det väldigt mycket! Jag kan förstå att böckerna och Sherlock blivit så populära. Har du inte läst dem så rekomenderar jag dig att göra det, jag blev i alla fall positivt överraskad! Betyg 4 av 5, 8 av 10!

Nu vet jag inte rikgit vad jag ska läsa... Har så många böcker jag är sugen på men jag vet inte vilken jag är mest sugen på, och ska jag ta ännu en världsresebok eller ska jag läsa en annan för skoj skull? Mycket att tänka på i en världsomläsares värld...

Annars flyter livet på. Det jobbas och umgås med vänner och njuts av solen och städas alldeles för lite, hostan börjar släppa och jag börjar känna mig som människa igen, i alla fall nästan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar