måndag 7 maj 2012

Så det kan gå...

Ibland blir det inte som man tänkt sig... I lördags kändes det verkligen som om förkylningen var på väg bort. Hostan kom mer sällan och lät inte så hemskt som innan, huvudet började vakna till liv, nackontet hade släppt, näsan var normal, jag såg ljuset helt enkelt! Söndag morgon vaknar jag och känner mig inte helt på topp men ok. Dagen går sin gilla gång och när vi kom hem från kyrkan, hängde hos Spandex hela helgen, var jag tillbaka på ruta 1 igen. Nacke, hals, näsa, huvud, öra och hosta. Så nu sitter jag här igen, förkyld, och tycker att livet är hårt. Fast det är bara 7 arbetsdagar kvar till nästa långhelg,då jag tänker VILA (igen), imorgon ska vi på utflykt, våren är här och vädret ljuvligt, så jag överlever nog!

Jag tog en kort paus i min världsomläsning och åkte tillbaka till Norge i helgen. Boken hette Ju Fortare Jag Går Desto Mindre Är Jag och är skriven av Kjersti Annesdatter Skomsvold.

Boken handlar om Mathea som är gift med Epsilon och bor i en lägenhet i Haugerud. Hon är socialt inkompetent och pratar nästan bara med Epsilon. Mathea jobbar inte utan spenderar sina dagar med att vänta på att Epsilon ska komma hem. Hennes högsta önskan är att Epsilon äntligen ska gå i pension så att de kan ha hela dagarna tillsammans.

Det är en ganska ångestladdad bok. Stackars Mathea är livrädd för allt och alla utom Epsilon och känner inte att hon betytt något för någon under hela sitt liv. Hon är desperat efter att sätta spår i världen och några av hennes tilltag är komiska men samtidigt tragiska och sorgliga. Jag känner så för Mathea, hon är säkert inte så långt från saningen i många äldres fall. Dessutom är boken skriven så att man, nästan helt själv, kan bestämma vad man tycker händer i boken. Skomsvold har gett oss som läsare otrolgit fria tyglar att analysera med och det gillar jag.

Det är kanske inte en helt upplyftande bok ochdet är inte heller en bok som passar alla, men den passade mig. Jag gillar det mörka, tragiska och ångestfyllda som blandas med humor och komik. Att det dessutom är en debutroman gör det hela desto mer imponerande. En stark 4 av 5 och 9 av 10!

Nu är jag dock tillbaka på min resa. Jag befinner mig fortfarande i Europa men nu i Irland. En bok som heter Click, Click som jag köpte för en billig slant här! Har läst en liten bit och är helt imponerad men helt värdelöst är det i alla fall inte än!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar