lördag 14 april 2012

Ten Boom

Elnis hade en hel del böcker att välja mellan men eftersom jag är ute på en världsomläsning så valde jag enbart mellan de böcker som kom från olästa länder. I hyllan hittade jag en bok som hette The Hiding Place skriven av en kvinna som heter Corrie (Cornelia) Ten Boom. Det visade sig att hon kommer från Nederländerna och dessutom verkade boken bra så valet var givet, Ten Boom it is!

Det är en verklighetsskildring över Corries liv och gärning. Corrie föddes i Amsterdam men växte upp i Haarlem. Hennes far var klockmakare och även hon utbildade sig till det så småningom. När andra världskriget slog till i Nederländerna engagerade sig Corrie, först endast i liten skala men sedan mer och mer seriöst och storskaligt, i undergroundrörelsen och hjälpte massor av judar att hitta gömställen. ÄVen i det huset där hon bodde tillsammans med sin åldrige far och sjukliga syster gömde de judar. Efter ca 1,5-2 år blev de upptäckta och Corrie och hela hennes familj blev skickade till fängelse och sedan koncentrationsläger.
Hålet i väggen är gjort endast så att besökare på museet lättare ska kunna se hur det såg ut! Det här är alltså the actual hiding place i Corries rum.
Corrie är en kristen författare och även om jag inte är ett stort fan av kristna böcker måste jag säga att det här var en bra bok. Det var en hel del kristet i den men itne så där sliskigt och fjantigt som det så ofta blir utan verkliget och jobbigt men ändå otroligt. Hon och hennes familj praktiserade en sådan otroligt tro att det är svårt att hitta någon att jämföra med. De litade så totalt på Gud i även de absolut mörkaste och mest desperata tillfällena att en annan nästan skäms.
I det här lilla rummet gömde sig nästan 10 personer under razzian mot det Ten Boomska hemet.

Det är ett spännande och fantastiskt liv Corrie levde, men även jobbigt och hon delar allt med oss som läsare. Verklighetsbaserade böcker är antingen väldigt bra eller halvkassa och den här tillhör den förra kategorin. Läs den om du inte redan har gjort det! En väldigt stark 4 av 5 och 8 av 10!

Jag lånade lite böcker på bibblan innan jag åkte till skottland. Flera av dem var på snabblån, vilket innebär att de ska vara tillbaka inom 2 veckor. De skulle varit inne i möndags förra veckan, i torsdags denna vecka fick jag en räkning på två av dem. De är alltså endast 10 dagar sena och de skickar redan ut räkningar. Helsingborgs Bibliotek börjar bli desperata!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar