måndag 30 april 2012

Nigeria (Biafra)


Om ni tittar noga på bilden ser ni att jag färgat in Biafra också. Eftersom boken till stor del handlar om BIafra tyckte jag inte att det var mer än rätt.
Det har tagit tid men nu är Nigeria slutläst. Boken heter En Halv Gul Sol och är skriven av Chimamanda Ngozi Adichie. Den handlar om inbördeskriget i Nigeria som ledde till bildandet av Biafra och upplösandet av den samma.

I boken får vi följa Olanna och hennes tvillingsyster Kainene. De är så olika varandra som två systrar kan bli. Den ena är vacker och graciös och god, den andra anses ganska ful, rättfram och cynisk. Vi får också lära känna Richard, en vit engelskman som faller pladask för Kainene, Odenigbo, som faller lika hårt för Olanna, och Ugwu, Odenigbos unga tjänstepojke som försöker ha en normal ungdom i en onormal tid.

Boken skildrar fruktansvärda förhållanden och hemskheter. Mycket av hemskheterna är pga de vitas översitarattityd och "vi vet bäst"-attityd. Men självklart är allt inte "den vita mannenes" fel. Det är så mycket som är så fel och hemskt i denna boken. 
Detta är anledningen till bokens namn, Biafras flagga.
Den är välskriven och mycket intressant och bra. Kanske lite väl långsam ibland, den hade kunnat vara betydligt kortare. De 678 sidorna känns lite för mycket. Det är en bok som öppnar ögonen på läsaren och får dem att inse hur hemskt ett krig verkligen är, för båda sidor. Betyget blir en stark 3a av 5 och 5 av 10.
Så fruktansvärt! Att det får lov att gå så långt.
De senaste två dagarna har jag spenderat i sängen. Jag har en så förbenat envis förkylning som vägrar släppa så nu tog jag mig tid och jobbade på att den skulle ge med sig. Det har gått någerlunda. Jag hostar fortfarande, speciellt på morgonen, kvällen, natten och mitt på dagen, men annars känns det bättre. Jag har pallat upp sängen så att jag i princip halvsitter och det tror jag har hjälpt. Så nu är det bara det sista som jag ska bli kvitt. Dock känner jag att jag måste träffa folk idag så jag struntar snart i mitt sängläge och drar till Örkelljunga för att fira in våren med systra mi och hennes gube. Det ska bli trevligt att få prata med någon annan än mig själv.

Apropå hosta, har någon något bra tips på fungerande hostmedicin? Jag har Bisolvon hemma men det fungerar inte ens nämnvärt. Helst receptfritt för jag pallar inte gå till doktorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar