torsdag 15 mars 2012

Sorg.

Vinnarinstinkt i den blicken!
En av sveriges största idrottsutövare genom tiderna la idag skidorna på hyllan. Anja Pärson slutar efter 14 fantastiska år i världscupscircusen. Jag har alltid sett upp till henne, hon är inte den typiska sprudlande, charmiga och öppna bruden som blir så populär i folkhemmen, Anja har kört på på sitt eget sätt, ibland låtit lite butter men egentligen bara varit ärlig där andra kanske skulle fejkat och flinat. Hon är en otrolig tävlingsmänniska och jag hade gärna sett henne i fler säsonger, men finns inte motivationen så finns den inte. Men vilka framgångar hon har bjudit på!
För mig, ett av de största ögonblicken i Anjas karriär, när hon tog OSbrons i kombination dagen efter hennes otroligt obehagliga krasch i störtloppet. Vilken bragd!
Det finns flera som säger att hon skulle slutat mycket tidigare, att hon hållt på i flera år för mycket, att hon bara gnäller och hittar på ursäkter. Men jag köper inte det. Dels så ska man köra så länge man har vilja, motivation och ork att göra det, eftersom det är ett jobb men också en livsstil. När man lägger av är det inget man tar tillbaka 3 år senare när man känner för det igen. Därför måste beslutet komma när man jälv är redo och om Anja behövt de senaste säsongerna för att på allvar känna att hon är nöjd, fine with me! Dessutom tycker jag inte att man kan begära att någon ska lägga av med något bara för att de inte vinner eller får så bra placeringar längre. Det finns massor av idrottsutövare där ute som inte når några större resultat men som ändå fortsätter eftersom viljan finns där. I värlscupscircusen är det ju dessutom pengar inblandade, självklart tänker man då efter innan man säger upp sig! Gnället som Anja blivit beskyld för tror jag som sagt endast är ärlighet och en ovilja mot att förställa situationen eller hur hon uppfattar den.
I dag avslutades alltså karriären och när hon kom i mål kom lagkamraterna in och sprutade ner henne med champange.
Så känner jag i alla fall. Och det var med sorg i hjärtat och tårar i ögonen jag idag såg Anja ta sig ner för Schladmings Super G-backe och sätta säsongens bästa resultat. Jag har haft mången trevliga stunder framför tv:n när Anja åkt, och en hel del skräckblandade sådana, och jag kommer sakna dem! Men förhoppningsvis knyter SVT Anja till sig så vi kan få ännu en härlig expertkommentator. Tack för de här åren Anja, du har varit OTROLIG, och lycka till med vad du nu ska företa dig i framtiden!

Igår såg jag faktiskt en film med temat sorg. Love Happens heter den, med Aaron Eckheart och Jennifer Aniston, och handlar om Burke Ryan som skrivit en bok om hur man ska handskas med sorgearbeter. Problemet är bara att han själv inte följer sina råd utan bara gräver ner sig i arbete och vägrar möta sina rädslor och smärta. Men så en dag möter han Eloise... Det var en helt ok film, inget superimponerande men trevlig. Perfekt för en filmkväll med morsan eller så.

Boken jag läser för tillfället heter Fallet Med De Försvunna Böckerna och är skriven av Ian Sansom. Det är en otrolgit rolig och dryg engelsk bok som jag verkligen gillar. Det handlar om Israel Armstrong som åker till Nordirland för att arbeta som bibliotikarie. Men när han kommer fram finns det inget bibliotek, bara en bokbuss, och i bokbussen finns det inga böcker. 15 000 böcker har, på något mystiskt sätt försvunnit och Israels uppgift är nu att hitta dem. Till sin hjälp har han den mycket obredvilliga ortsbefolkningen som nog inte kunde vara mer ogästvänliga. Det är som sagt en väldigt rolig bok på det där härlgit engelska sättet som nästan bara engeska, eller åtminstone brittiska, böcker lyckas med! Den kan jag rekomendera! 4 av 5, en svag 7 av 10.
En inspirerande framsida i alla fall!
Idag kom äntligen mailen om att böckerna jag reserverat har kommit in, har bara väntat i nästan 3 månader! Så inom en inte allt för avlägsen framtid bär det av till bibblan för utfyllnad av boklagret!

Annars har jag varit sjuk hela veckan, trodde igår att jag skulle kunna jobba idag men så kom det feber och otrevligheter och hälsade på så jag har varit hemma idag också. Vet inte ännu hur jag känner mig inför jobb imorgon, det får kvällen utvisa. Jag har därför haft en hel massa tid i sängen att slå ihjäl och hur slår man bättre ihjäl tid än med att titta på Modern Family?! Nu har jag sett alla avsnitt som finns ute och jag väntar med spänning på fler. Ny favortiserie!
Som vilken familj som helst, fast kanske lite mer twistad ändå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar