måndag 12 mars 2012

Sjukdag

Vaknade alleles varm, hostig och krasslig imorse, så idag har varit en sjukdag. Det är ganska tråkigt att bara vara hemma och försöka bli frisk, men men, det behövs det också! Jag har i alla fall haft tid till att titta ikapp på några serier jag följer på svtplay, alltid något.

Jag har också hunnit med att resa igenom ett land. Jag har varit i Marocko. Boken heter Min Mamma och är skriven av Tahar Ben Jelloun. Han är tydligen en stående kandidat till nobelpriset och eftersom boken var på bokrean slog jag till.

Boken handlar om Tahars mamma och hur hon långsamt försvinner in i alzheimers dimmor. Han beskriver sin sorg men även känslan av maktlöshet och frustration som de anhöriga känner. Boken tar oss också igenom Tahars mammas liv och allt hon gått igenom. 3 gånger har hon blivit bortgift med män hon inte kände sedan innan, alla tre dog innan henne, Hon har sett och upplevt så mycket av Marockos historia från första parkett. Det är en intressant och bra bok. Välskriven, om än lite långrandig ibland. Jag vill gärna åka till Marocko på riktigt någon gång och få se alla platserna live. En bra bok helt enkelt! 3 av 5, 5 av 10.

Eftersom jag fortfarande är väldigt hostig och ganska varm lutar det åt ännu en sjukdag... Vi får se, jag hoppas verkligen slippa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar