måndag 19 mars 2012

Påfyllnad

I lördags hade jag lite tid öve så jag passade på att läsa En Fantastisk Upptäckt Av Hugo Cabret av Brian Selznick. Det är enbran/ungdomsbok som handlar om den föräldrarlöse pojken Hugo Cabret som bor och jobbar på en tågstation i Paris. Hans pappa dog i en mystisk brand på ett museum medans han försökte pussla ihop en automat som han hittat på vinden. Efter pappans död hittar Hugo automaten som av en slump och bestämmer sig för att fortsätta där hans pappa slutade och laga maskinen. Det är början på ett mysterium och äventyr som förändrar Hugos liv.

Det är inte en bok som ser ut som en klassisk, "vanlig" bok, det är en bok som vill vara en blandning av en bilderbok, serieberättelse och film. Och den lyckas faktiskt förvånansvärt bra med det! Det är mycket bilder, korta texter och målande förklaringar som gör att man hela tiden vill läsa lite till och lite till. Ett vinnande koncept om man ska hålla otålmodiga ungar vid intresse. Jag tror att det här är en bok som alla kan läsa. Sen är storyn lite tunn kan jag tycka men den är ju trots allt riktad mot lite yngre läsare och jag tror inte det stör dem. Så den får en 4 av 5 och 5 av 10.

Idag var jag på biblioteket och lånade hem 11 nya böcker. Äntligen fanns Ru av Kim Thúy inne, reserverade den för säkert 2 månader sen, så nu ska jag förflytta mig till Vietnam!  Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar