tisdag 20 mars 2012

Nam

Efter väldigt lång väntat och längtan har jag äntligen avverkat Vietnam. Första gången jag hörde talas om den här boken är minst ett år sedan och sedan dess har jag velat läsa den. För ett par månader sedan ställde jag mig i kön på biblioteket för att få låna den och igår fick jag den äntligen i mina händer. Idag är den slut.

Boken ifråga heter Ru och är skriven av Kim Thúy. Det är en resa genom Kims minnen och liv. När hon var 10 år flydde hon och hennes familj med båt från Vietnam för att till sist hamna i Kanada. Det är inte en kronologisk ordnad bok, utan snarare ett flöde av minnen som fått fritt flöde över pappret. Det är vackert, välskrivet och det berör. Jag gillar det. Och gissa vilket förlag? Helt rätt, the one and only, [sekwa]! En VÄLDIGT stark 4 och 7 av 10.

Nu är frågan vart jag vill resa nu?... jag har en hel del länder att välja mellan... Jag tror det beslutet får vänta tills efter maten, som idag kommer från Gorby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar