lördag 17 mars 2012

La Gräs

Nu har jag kommit hem från Grekland. Här kommer min reseskildring:

Theodor Kallifatides tog mig till Grekland genom sin självbiografiska bok Det Gångna är Inte En Dröm. Theodor är född under en väldigt turbulent tid i Grekland och skriver om sin barn- och ungdomstid i Molai och Athen. Det är verkligen inte en lätt barndom. Det är fängslade, torterade och misshandlade fädrar och brödrar, fattigdom och flykt. Ändå var det en lycklig barndom, i alla fall är det det intrycket jag som läsare får. Det är en trevlig bok. Man får se så mycket av Greklands historia som jag inte visst så mycket om innan. Det är en bra och riktigt trevlig bok, uppfriskande med en biografi! Betyg 3 av 5 och 5 av 10.

Igår fick jag hem tre böcker som jag är otroligt sugen på. Den fantastiska boken Extremt Högt Och Otroligt Nära, svårt att låta bli att slita upp den och sluka omedelbart, en bok i formatet excess som heter Begravningsplatsen i Prag och är skriven av en italienare och så en barnbok som de precis gjort en hyllad film av! Åh, jag är sugen!:-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar