torsdag 23 februari 2012

04.26, 51, 3280

Ojojoj, vilken dag! blev väckt av en telefon som ringde vid halv sju. Det visade sig vara min syster som ringde och sjöng en bebissång för mig, paradoxalt nog är det hennes födelsedag idag så det borde ha varit jag som sjöng för henne. Hon hade nämligen just fått reda på att kronprinsessan och prins Daniel åkt in till BB vid ett inatt och att 07.00 skulle prins Daniel hålla presskonferens. Finns mycket sämre sätt att väckas på. Jag studsade såklart upp och direkt ner till tv:n som jag sedan satt framför, till och från, till klockan 4 över tolv då de sista salutskotten ekade ut över skeppsholmen. Fantastiskt roligt och härligt att den lilla äntligen har kommit. Och att det blev en prinsessa! Mums, vilken härlig dag det här blev. Jag har laddat med prinsesstårta så ikväll ska jag njuta av den och titta på antikrundan, till prinsessans ära såklart! Ett fyrfaldigt leve för den lilla prinsessan och hennes stolta föräldrar!
Där någonstans under alla filtar och grejer ligger det senaste lilla tilskottet i den svenska kungafamiljen!
Dagen till ära har min resa genom Sverige just tagit slut, igårkväll faktiskt! Jag läste Att Vara Med Henne Är Som Att Springa Uppför En Sommaräng Utan Att Bli Det Minsta Trött (kan vara en av de längsta boktitlarna jag någonsin läst faktiskt) av Alex Schulman.

Det är den andra bok av sagde författare jag läser och jag gillar det. Alex skriver på ett väldigt nära och personligt sätt. Det känns så äkta, nästan naket, gränsen mellan mig som läsare och honom som författare är inte ett stup utan en så liten distans att man känner sig som ett med honom. Boken handlar om hur Alex separerar från sin sambo sedan 6 år tillbaka och sedan träffar Amanda, hans livs kärlek, och om hur kärleken till Amanda förändrade honom som människa, gjorde honom mjukare och snällare.

Det är inte den typiska tråkiga och babblande svenska boken utan en välskriven och vacker bok om kärlek, rädsla och sorg. Jag gillar det helt enkelt! Jag blir berörd och ser fram emot att bli det igen! Betyg 4 av 5 och 7 av 10.

Igår började bokrean och jag hade tittat ut lite böcker i tidningarna som kommit hem men tyckte inte jag hittade så mycket. Förbeställde en massa från adlibris och trodde nästan att det skulle utgöra större delen av mitt bökreashoppande. men jag åkte ner, hyfsat tidigt, änså för att i alla fall se efter om det kanske fanns något roligt i affärerna. Och så klart gjorde det det! Jag kom hem fattigare på pengafronten men mycket rikare påbokfronten!
En hel del böcker som ska hjälpa mig på min resa har inhandlats!
Akademibokhandlen hade jag störst förhoppningar på men där fanns inte så mycket. Blev faktiskt lite besviken. Det resulterade alltså bara i 4 böcker och en film. Sedan gick jag till Bokia och där blev jag glatt överraskad! Spenderade lång tid där inne för att välja och vraka, och tydligen för att bli intervjuad också, 24HD var där och filmade och intervjuade mig, inte mitt bästa framträdande så känn inte att du missat något, och till slut kom jag ut med 9 böcker. Lade tillbaka ett par stycken som jag fortfarande funderar på. Sedan bar det av mot Åhléns. Och där blev jag besviken. Deras bokreaavdelning var väldigt liten, otydligt skyltad och oorganiserad. Skulle ha tre böcker där som jag spanat in i tidningen men ångrade mig på den ena. Men det kändes inte bra att gå därifrån med bara två böcker så jag letade upp deras pocketavdelning och vips, så hade jag hittat 8 till! De hade dessutom Ta 5 Betala För 4-erbjudande OCH deras pocketböcker kostade endast 10 kronor OCH hon i kassan slog in fel så jag gick därifrån med 10 böcker för endast 149 kronor. Ypperligt! Men nu ska jag gå och hämta mina böcker från adlibris, icke att förglömma. Mums, vilken bokvår jag har framför mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar