måndag 23 januari 2012

USA


Uschiamig! Här trodde jag att jag skulle få gå och jobba idag men det tuckte tydligen inte min kropp, så nu ligger jag här igen, sjuk och halvt eländig. Förstår inte hur man kan känna sig så kry som jag gjort i helgen och ändå gå och bli sjuk igen?! Men det finns ett slut på eländet, det är jag säker på!
Inte ritkigt men ändå...
Det har trotts allt varit en blessing in disguise eftersom jag nu haft möjlighet att läsa ut The Particular Sadness Of Lemon Cake av Aimee Bender. Visserligen i sötar, men man kan läsa några sidor,sedan sova/vila en stund och sedan läsa lite till. I vilket fall är den slut nu och min resa i USA över.

Amerikas förenta stater: (engelska: United States of America), eller i förkortat form Förenta staterna (engelska: United States), på svenska vanligen kallat för USA, är en federal konstitutionell republik som består av 50 delstater och det federala distriktet District of Columbia, där huvudstaden Washington DC är placerad. Landet ligger främst i centrala Nordamerika, där dess fyrtioåtta angränsande delstater och District of Columbia, huvudstadsdistriktet, ligger mellan Stilla havet och Atlanten, kantad av Kanada i norr och Mexiko i söder. Delstaten Alaska ligger i den nordvästra delen av kontinenten, med Kanada i öst och Ryssland i väster över Berings sund. Delstaten Hawaii är en ögrupp i centrala Stilla havet. Landet har också flera territorier och besittningar i Västindien och Stillahavsområdet.
De här har jag kunnat utantill, blir nog till att plugga in dem igen snart...
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om boken egentligen. Det handlar om Rose Edelstein som en dag precis innan hon fyller nio, börjar känna människors känslor som smaker i all mat hon äter. Hon inser att hennes mamma inte är lycklig och så småning om även att hon har en affär. Rose uppskattar inte sin förmåga och undviker så mycket hon kan att äta hemlagad mat.


Det är en ganska spännande tanke men boken utvecklas inte alls åt det håll jag förväntade och föredrog. Istället blir det hela ett sorts familjedrama med mystiska och övernaturliga inslag. Det är itne en dålig bok men jag förstår den inte riktigt heller. Författaren har helt tydligt god fantasi och utnyttar den också men någonstans längs vägen tappar hon bort hela syftet med boken. Det som skulle ha kunnat bli en historia som berör blir istället en historia utan tydligt mål eller mening och som lämnar en ganska oberörd. Betyg då: 2 av 5 och 4 av 10.
Den lät och såg bättre ut än vad den var

Jag hade tänkt läsa en bok från Israel nu, men sen insåg jag att författaren egentligen var fransk så jag väntar med den, har en annan bok jag vill läsa från Frankrike. Så nu vet jag itne riktigt vad det blir. Jag får helt enkelt återkomma när jag bestämt mig!

Annars har det varit en trevli helg. Morsan fyllde år i lördags så jag var bjuden på födelsedagsmiddag. Julledudde och hennes familj var också där, och mormor och morfar. Väldigt trevligt och gott! Söndag var det kyrka och sedan häng i Bjuv med SPandex, hennes korvkung, BB, Dany the dog och Issepisse. Vi spelade, tjötade, käkade och hade det allmänt trevligt! Men, som sagt, jag kom hem, gick och la mig, kunde inte somna, blev sjuk och nu sitter jag här.

(Till er andra sportfånare där ute: Kan någon förklara vad Sverige höll på med mot Polen och hur det kunde gå som det gick? Hur tappar man 11 måls ledning på en halvlek? Jag är fortfarande väldigt upprörd!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar