måndag 30 januari 2012

Indonesien

Vilket land har denna flagga? Eller ska jag säga länder?
Indonesien; officiellt Republiken Indonesien, är en stat i Sydostasien och Oceanien (västra Stilla havet). Indonesien består av över 13 466 öar och 33 provinser. Med över 238 miljoner invånare är det världens fjärde folkrikaste land och har världens största muslimska befolkning. Indonesien är en republik med en vald lagstiftande församling och president. Landets huvudstad är Jakarta. Landet gränsar bland annat till Papua Nya Guinea, Östtimor och Malaysia. Indonesiens har världens artonde största ekonomi efter nominell BNP och femtonde största efter köpkraftsparitet.

I lördags tog min indonesiska resa slut. Den blev kort men ändå ganska angenäm. Boken hetten Jordens Dans och är skriven av Oka Rusmini. Den berättar tre kvinnors historia från tre olika generationer. Inget mästerverk men absolut inte dålig. Och lättläst var den också. 3 av 5 4 av 10.
Ser tyngre ut än den är...
Som ni kanske förstår på den korta koncisa recensionen var det inte direkt en litterär uplevelse. Men nu funderar jag på nästa land. Har varit en ganska upptagen helg så jag har inte haft möjlighet att läsa direkt men nu är det vardag igen så nu kör vi.^^

Började läsa en bok hos Spandex i lördags av en kvinna som heter Audrey Niffenegger men tyvärr är hon från Michigan, USA, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Läsa den eller pausa? Svårt val, får helt enkelt läsa två böcker samtidigt tror jag.
Inte helt lätt att färglägga Indonesien faktiskt...
Gick på bio i lördags, The Descendants med George Clooney, och kom ut från salongen mycet nöjd och lite rödgråten! En bra, hjärtevärmande film med djup och allvar utan att bli oförståelig eller tråkig. Rekomenderas varmt till alla och envar!
Ögongodis och hjärtevärmare... Härligt!
Annars har det inte hänt mycket. Spelat en hel massa Ticket To ride, tittat på film, lekt med Spandex, varit i kyrkan och så, det mest spännande som hänt på länge, jag har beställt biljetter till Skottland! I april åker jag och häälsar på kära syster yster och hennes make i deras lilla hus! ÄNTLIGEN!
Någonstans vid den röda ringen bor min syster! I april kommer jag!:-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar