tisdag 10 maj 2011

Rätt åt dig!

Jag har visserligen drygt 100 sidor kvar av boken Rätt åt dig! av Jane Fallon men jag vet redan nu vad jag tycker om boken, det har jag vetat sedan kapitel 2, så varför inte bara recensera den och få den ur världen? Just nu är jag inte ens säker på om jag kommer läsa ut den och det skulle ju vara synd om jag glömde recensera bara för att kag inte tyckte den var värd att läsa ut.
Borde kanske anat av framsidan hur dålig den är men man vet aldrig...

Boken handlar om Stephanie (bara det namnet säger mycket om boken) som är, vad hon tror, lyckligt gift med James och tillsammans har de sonen FInn, som är typ 7. James pendlar mellan London, där han är onsdag till söndag, och Lower Shippingham, där han är söndag till onsdag, eftersom han har en veterinärklinik i Lower Shippingham men flyttade in till London för att Stephanie skulle kunna utveckla sin egen karriär som stylist. Vad Stephanie inte vet är att i Lower har James hittat en flickvän som han bor med. Hon heter Katie och har ingen aning om att James och Stephanie fortfarande är gifta. En dag upptäcker Stephanie ett sms från K till James och blir misstänksam. Hon luskar till sist ut att James lever ett dubbelliv. Men istället för att bara konfrontera honom och göra slut på charaden så tar S kontakt med K och smider planer för att James inte ska komma undan allt för lätt.

Det här är en omogen, fjantig, orealistisk, förutsägbar, tråkig, dåligt skriven, dussinlitteratur-bok som ingen bör läsa. Det händer ingenting som jag inte redan i förväg kunde lista ut skulle hända. Alla karaktärerna är ganska dryga och väldigt svåra att tycka om. Boken är ALLDELES för lång, med hundra sidor kvar finns det liksom ingenting mer av intresse som kan hända. Det är helt enkelt en väldigt dålig bok. 

Betyg 1 av 5 och 1 av 10. Det enda bra med den är väl kanske den snygga utsidan. 
  • Fnissarnas hämnd/ Roddy Doyle - 3/5 , 6,5/10 
  • Lark Rise to Candelford/ Flora Thompson - 3/5 , 5/10
  • Den Röda Soffan/ Michèle Lesbre - 3/5 , 5,5/10
  • Konsten Att Tala Med En Änkling/ Jonathan Tropper - 4/5 , 8/10
  • Room / Emma Donoghue - 4/5 , 8,5/10
  • ät mig /Agnés Desarthe - 3/5 , 7/10
  • Love comes softly / Janette Oke - 3/5 , 5/10
  • Godnatt, finaste / Dorothy Koomson - 1/5 , 1,5/10
  • Jag Är Femton År Och Jag Vill Inte Dö / Christine Arnothy - 4/5 , 6,5/10
  • Svalorna Flyger Så Högt Att Ingen längre Kan Se Dem / Åke Edwardson - 2,5/5 , 4/10
  • Daddy-Long-Legs / Jean Webster - 5/5 , 10/10 
  • The Help / Kathryn Stockett - 3/5 , 6/10
  • Rätt åt dig! / Jane Fallon - 1/5 , 1/10
Tror jag struntar i den sista sidorna och börjar läsa en bra bok med lite substans istället. Den är så dålig att jag hellre spelar På Spåret än läser boken. Missförstå mig rätt nu, jag älskar På Spåret-boken, men oftast läser jag hellre en bok än spelar med den, så det här är en riktigt dålig bok. Inte ens tillräckligt dålig för att komma undan med det. Hmm... Kanske skulle sänka betyget till en nolla, men nollor brukar jag förbehålla till riktigt värdelös litteratur. Men å andra sidan skulle världen nog vara bättre utan än med den här boken. Jag sänker... 0/5 och 0/10. 


Då kanske jag skulle skriva något om På Spåret. Den innehåller 2500 frågor av olika svårighetsgrad. Det finns fyra svarsalternativ och en liten dosa där man väljer sitt svar. Dosan berättar sedan om det är rätt eller fel svar, är det fel svar anger den även det rätta svaret. Den håller även koll på hur många frågor du svarat på totalt, hur många rätt du haft och vilken procentsats du har totalt. Det finns även en flerspelarinställning och en inställning där man kan välja vilka frågor man vill ha själv. Det är en perfekt dassabok, allmänbildningsbok, road trip-bok, har-inget-annat-att-göra-bok. Det är helt enkelt en väldigt trevlig bok! Den får 4 av 5 och 8 av 10. :-)
Det här däremot är en bra bok! Frågan som tillhör 135 lyder:USA är en förbundsstat med över 17000 lokala och delstatliga polismyndigheter. Vad heter den största och mest kända federala, rikstäckande polismyndigheten? 
A: TWA B: CIA C: DNA D: FBI
Fundera på den...

  • Rätt åt dig! / Jane Fallon - 0/5 , 0/10
  • På Spåret / Lena Lind Brynstedt - 4/5 , 8/10
Det känns bättre!


Annars har jag idag packat till min vistelse i Bjuv. Har bara små väskor så det blev en hel del, men det ser nog värre ut än det är. Och det är svårt att packa när det inte är en semester, bara någon annanstans att bo. Men ack så skönt det ska bli! Jag älskar min familj och föräldrar och syskon och allt vad det innebär men om jag stannar här mycket längre kommer det inte sluta lyckligt. Ska bli så skönt, för alla parter tror jag, att jag får komma härifrån ett tag. Sen, när jag väl kommit hem igen, dröjer det inte länge förns det är dags för mig att flytta på riktigt! Härligt! Har fortfarande en hel del att fixa dock. Till exempel har farsan fått min madrass nerkissad av katten så jag måste få tag på en ny någonstans till en billig peng. Kan bli klurigt... 


För att kunna få till att som behöver fås till har jag idag tullat på min sparbössa. Den var av en sådan modell som man måste öppna som en konservburk för att få upp så den går inte att återanvända eller smygöppna. Dock var den i princip omöjlig att få upp även med konservöppnare. Men jag lyckades1 så nu har jag lite mer att röra mig med... Gött!:-) 
Sådan här modell, men med Pixars Bilar som motiv är det jag har, om ni är intresserade!
Ha en fortsatt skön tisdag och hoppas solen lyser lika mycket på er som den gör på mig, för det är onekligen härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar