tisdag 3 maj 2011

Must be funny in the rich mans world

Det ser nästan ut som leksakspengar...
Varför är det så att när man inte behöver pengar direkt, då har man mer än man kan göra av med, men när man väl behöver pengar och har en massa saker man vill ha/behöver, då har man inga pengar att använda till någonting?! Mystiskt...

Det är ju som så att jag Ä N T L I G E N flyttar hemifrån "på riktigt" i juni. Det ska bli superroligt men det är dyrare än man tror att flytta hemifrån... Jag har visserligen sparat en massa olika saker sedan jag var typ tio men man måste ju komplettera i alla fall. Och så vill jag ju köpa till en massa fina saker så det blir fint och inte bara praktiskt...:-P Och utöver det så behöver jag en laptop, värdelöst att bo ensam utan möjlighet att kommunicera med omvärlden... 

Visserligen är våra svenska pengar färggladare och borde därför se mer leksakspengiga ut, men tillsammans bildar de en väldigt fin färgpalett.
Det lilla problemet är bara att jag inte jobbat sedan januari men har ändå haft utgifter vilket resulterat i att mina resurser rent ekonomiskt har minskat drastiskt medan utgifterna är ungefär samma. Så nu ligger jag inte vaken för att planera min blivande lägenhet, nu ligger jag vaken för att försöka få ihop allt jag behöver till ett minimumpris. Men det reder sig, sa kocken och sket i soppan. 

Dock är det ju så att det finns saker jag vill ha och göra som kanske inte är 100% nödvändigt men som jag vill till 100% ändå. Bland annat är det ju så att OS 2012 går i London. L O N D O N ! ! ! Det är närmre och billigare att ta sig till London än till vissa delar i Sverige för mig. Så jag har gått och funderat superlänge på att jag ska slå till och gå på OS 2012. Problemet är ju bara det att 
  1. Man skulle ansöka om biljetter senast den 26e april.
  2. Om man ansökt om biljetter skulle man kunna betala för dem mellan den 10 maj och 10 juni, och jag har verkligen inte finanser till det, även om det finns "billiga" biljetter.
  3. Har man biljett måste man på något sätt kunna bo i London, och det lär inte vara billigt.
  4. Det finns inte många i min umgängeskrets som är lika sålda på sport som jag så vem skulle vilja lägga tusentals kronor på att gå och titta på sport med mig.
  5. Hur ska man kunna välja mellan alla härliga sporter?!
If only... Jag ger inte upp än men ack, det ser mörkt ut.
Som ni kanske redan förstått så blev det ingen OS-biljett för mig den här gången. Men än är hoppet inte ute! De släpper fler biljetter vintern 2011, men då är det först till kvarn som gäller. Så jag får väl hålla ögonen öppna och hoppas att jag har råd att skaffa mig en biljett då. Skulle ju vara grymt att få gå på OS, speciellt när det är så nära! Det lär ju dröja tills det kommer så nära igen...

Mer sport... Allsvenskan är ju i full gång (för er oinvigda så är Allsvenskan den högsta divisionen inom svensk elitfotboll. Och jag pratar SJÄLVKLART om herrfotboll och inget annat trams.) och just nu ligger Sveriges bästa, vackraste och grymmaste lag längst upp, och ni vet ju alla vilket lag det är, eller hur?! Precis, Helsingborgs IF. Och då vill jag ju gå på några matcher och skrika av mig lite. Men, återigen, så stämmer varken mina finanser ELLER mina, i alla andra anseenden eminenta, vänner överens med en sådan utflykt. Så istället får jag sitta här hemma och heja och, trott eller ej, men det är mycket roligare live.
Så här ska en arena se ut!
Mycket gnäll idag känner jag, men det är så mycket jag vill men inte kan. Jag vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill vill VILL V I L L till Skottland någon gång inom den närmsta framtiden. Jag behöver, som sagt, komplettera till den nya lägenheten, en del viktiga och nödvändiga saker och en hel del bara för att de liksom behövs lite grand, typ prydnadskuddar och sånt viktigt. Jag behöver betala lite hyror här och där. Jag behöver ha mat att äta när jag väl flyttat, i alla fall säger de det. Jag vill ha lite pengar att röra mig med i London (för er som inte vet ska jag till London med en konfirmationsgrupp en helg i juni! Excited!:-)). Jag vill kunna köpa nya utstyrslar till alla de tre bröllopen jag är bjuden på det närmsta halvåret, i alla fall till en. Jag vill kunna köpa böcker. Som sagt, allt är inte lika nödvändigt.;-) Om ni läser mellan raderna här så ser ni att jag verkligen vill ha ett jobb NU! Inte bara för att få komma hemifrån utan för de sköna pengarna det innebär!
Hade jag bara haft ett sånt här träd hade allting varit liite enklare...
Nu ska jag sluta gnälla över saker jag ändå inte kan göra något åt och prata lite böcker. Var på biblioteket för drygt två veckor sedan och lånade kanske 5 böcker. En av dem heter Yacoubians hus och är skriven av Alaa al-Aswany. Den har ett väldigt vackert omslag och lät mysig och trevlig på baksidan. Så jag började läsa. Och efter ca 20 sidor la jag ner och bestämde mig för att strunta i den. Inte för att den var för svår eller tråkig eller dålig egentligen utan för att den enbart handlade om sex. Inte snuskigt på så sätt men allting handlade om de olika personernas syn och förhållningsätt på och till sex och deras upplevelser av sex. Jag förstår att sex är något som upptar många människors tankar nästan konstant men då behöver man väl inte skriva en bok om det OCKSÅ?! Jag läser för att slippa ut från mitt eget huvud lite, kanske är det inte så med andra men jag är ganska säker på att jag inte är ensam om att tycka att det kan bli lite väl mycket sex ibland. Speciellt när det är så onödigt som i den här boken. Det skulle kunna vara en väldigt intressant och bra bok om förhållandena i Egypten under Gulfkriget och om förhållande mellan grannar eller något liknande. Sex behövs helt enkelt inte. Därför slutade jag. Vissa böcker kommer till sist till den punkt där sex är oundvikligt och då har jag inga problem att läsa om det, men när det är allt det handlar om? Nej tack. 
Visst är det en charmig framsida? Den har ytterligare två svenska framsidor och de är ännu finare. Men, utsida bedrar!
Att sätta betyg på en bok jag egentligen inte läst skulle vara oärligt. Men jag tyckte verkligen inte om den!:-) Nu har jag istället börjat på The Help skriven av Kathryn Stockett och utspelar sig i Jackson, Mississippi 1962 och handlar om två svarta hemhjälper och en vit kvinna som blir deras väninna. Har inte kommit så långt ännu men so far so good!
Den här utgåvan är det jag äger, tyvärr hittade jag just en mycket finare utgåva jag mycket hellre haft. Men men, man kan inte få allt här i världen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar