tisdag 24 maj 2011

Geografi

Om ni inte redan anat det på de två senaste inläggen här på bloggen så har jag hittat en ny leksak på internet. et började med att jag och Johan Truedsson pratade i söndags och han nämnde ett spel där man ska placera en markör så nära landets huvudstad som möjligt. Jag tyckte det lät roligt så jag googlade fram det och spelade lite i går. Men jag ville lära mig mer, så jag googlade fram ett annat geografispel där man ska trycka på rätt land när namnet dyker upp och ett där man ska placera landet på rätt ställe på världskartan. När jag gått igenom alla världsdelar och NAILAT dem (100% på allt. Yeah baby!:-D) så satte jag igång med huvudstadsspelet igen. Och det gick bättre nu...;-)
hur kan man INTE bli inspirerad av det här?!
Jag älskar verkligen sånt, länder och namn och landskap, inte allt det där andra tråkiga med geografu, bergarter och sånt skit. Men altså, världskartan, it is interesting. Och nu kan jag den väldigt bra. Tänkte faktiskt träna lite till nu, bara för att det är roligt!:-D Hur kan någon inte tycka det är roligt?! Visste ni till exempel att togo ligger bredvid benin och burkina faso och ghana och att gambia är yttepyttelitet och nästan helt inbäddat i senegal, bara en liten kuststräcka som inte är i senegal, eftersom den ju är en kuststräcka. Och visste ni att det finns en ögrup som heter christmas island?! Galet så mycket spännande det finns på världskartan.:-D

Här är länkar till spelen.;-)  Geografispelet där du kan välja världsdel och svårighetsgrad http://www.sheppardsoftware.com/Geography.htm  och till flag-och-huvudstadsspelet  http://www.tourism.net.nz/online-travel-games/flags-of-the-world-traveller-iq.html?163a=85eb  Best of luck! Skulle vara roligt med lite mottävlan så man får lite pushning.;-) Jag tycker ni ska utmanna mig, it will be fun!:-D

Annars har det inte hänt så mycket. Inte förns ikväll när vi hade cheese and wine-kväll i Rycketofta med tillhörande klänningsprovande. Mycket trevligt måste jag säga. Vad skulle jag göra utan mina girls?!:-)

Nu ska jag ladda inför morgondagens packande och städande och inför en gruppintervju jag ska på på onsdag. Är väldigt nervös, inte något stort eller svårt egentligen men ändå, det är något slags intervju. Vi får väl se och hoppas att det går bra!:-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar