fredag 20 maj 2011

Allt Är Upplyst

Nu är den slut, boken alltså...;-) Läste som sagt Allt Är Upplyst av jonathan Safran Foer.

Boken är delvis skriven av Alex, en ung man som bor i Ukraina och som Jonathan Safran Foer fått kontakt med genom en resebyrå. Alex agerar som Jonathans tolk när han, Jonathan alltså, reser igenom Ukraina föratt leta efter Augustine, kvinnan som räddade Jonathans morfar från nazisterna. På sätt och vis är boken uppdelad i tre delar, dels breven som Alex skriver till jonathan, dels Alex översätting av alla intryck och uppplevelser sm han, Jonatan och Alex farfar delade på under resan och den tredje delen är det som jonathans tokning av sin historia och sina förfäder i Ukraina. 

Det är en väldigt intressant bok med spännande twists och nya sätt att ta sig an litteratur. Alex är inte så bra på engelska så de delarna han skrivit är skrivna med ett lexikon och en synonymordbok i vardera hand. Det gör de delarna ganska, vad ska jag säga, intressanta. Han väljer väldigt lustiga ord ibland och knepiga meningsuppbygnader och hela hans ukrainska livsyn och sätt lyser igenom i det mesta han skriver.

Omslagen på Safran Foers böcker är verkligen otroligt coola!
Jag tycker Safran Foer är OTROLIGT talangfull! Han är en av de bästa semi-unga författarna som finns därute idag... Han är så rolig att läsa. Han skriver precis så som han vill och är totalt respektlös mot litterturen och det klassiska och hela etablisemanget. I love him!

Dock tycker jag inte att den här boken är lika bra som Extremt Högt Och Otroligt Nära, en senare bok av samma författare, men klart intressant och läsvärd. Egentligen borde jag inte gemföra med hans andra böcker, alla böcker är ju egnaoch ska ha betyg efter vad jag tycker om just den boken, inte vard jag tycker om den jämfört med andra. Men det är svårt, men jag ska försöka... Betyget blir 3,5 av 5 och 6,5 av 10. Har ni inte läst något av Safran Foer så gör det, NU!

  • Fnissarnas hämnd/ Roddy Doyle - 3/5 , 6,5/10
  • Lark Rise to Candelford/ Flora Thompson - 3/5 , 5/10
  • Den Röda Soffan/ Michèle Lesbre - 3/5 , 5,5/10
  • Konsten Att Tala Med En Änkling/ Jonathan Tropper - 4/5 , 8/10
  • Room / Emma Donoghue - 4/5 , 8,5/10
  • ät mig /Agnés Desarthe - 3/5 , 7/10
  • Love comes softly / Janette Oke - 3/5 , 5/10
  • Godnatt, finaste / Dorothy Koomson - 1/5 , 1,5/10
  • Jag Är Femton År Och Jag Vill Inte Dö / Christine Arnothy - 4/5 , 6,5/10
  • Svalorna Flyger Så Högt Att Ingen längre Kan Se Dem / Åke Edwardson - 2,5/5 , 4/10
  • Daddy-Long-Legs / Jean Webster - 5/5 , 10/10
  • The Help / Kathryn Stockett - 3/5 , 6/10
  • Rätt åt dig! / Jane Fallon - 0/5 , 0/10
  • På Spåret / Lena Lind Brynstedt - 4/5 , 8/10
  • Varför Kom Du Inte Före Kriget? / Lizzie Doron - 4/5 , 6,5/10
  • Jag Ska Räkna Till Hundra Och Adrig Sluta Leta / Monica Wilderoth - 3/5 , 5,5/10
  • Allt Är Upplyst / Jonathan Safran Foer - 3,5/5 , 6,5/10
Vad har jag mer att säga?!... Jo, jag skulle vijla gnälla lite på fredagar. De förstör tvtablåerna fullständigt. Det är som om de tänker, idag är det freda, då tar vi bort alla bra program och sätter in en massa töntiga och tråkiga repriser... Verkligen i-landsproblem.;-)

Ikväll är det chicken night i kyrkan, lovely! De bad oss suit up men jag har inget sånt med mig hit till bjuv.:-S så jag får göra det bästa av det jag har och hoppas att jag kommer undan med det.:-P

Jag ska försöka, jag lovar, Barney!:-)
Fresten, om det är någon som känner någon som har en dator över eller som de vill sälja BILLIGT så säg till mig snälla! Jag behöver verkligen en dator nämligen...;-) Och prydnadskuddar och extratäcke.;-) Slänger bara ut det så ni kan hålla ögonen öppna åt mig!:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar