tisdag 19 april 2011

Vårvindar friska

Jag är en vinter/höst/sommar tjej men jag måste erkänna att våren har sina fördelar. Första dagarna man kan sitta ute utan skor och jacka och fika är underbara! Snart är det sommar!


Det kan vara fint med städatiraljer!
Igår var det alltså stora städdagen här i Bjuv. Jag lyckades komma undan med väldigt lite till att börja med men sedan skulle vi tvätta fönsterna på verandan, men för att kunna tvätta fönsterna var vi tvungna att ta fönsterkarnarna och det runt omkring, och de var VÄLDIGT smutsiga. Sen insåg vi att bjälkarna blev ännu smutsigare om allting annat var rent så det slutade med att jag och Spandex skrubbade alla takbjälkarna och väggarna och Gabi tvättade fönsterna. Det var tungt och blött och smutsigt men det blev väldigt fint! Ett ritktigt dagsverke!


Den här bilden har jag lagt till BARA för att den är läskig men snygg. Håll till godo!

Idag däremot har det inte blivit så mycket gjort. Har varit småseg hela dagen pga dålig sömn. Har fått tillbaka den vidriga hostan jag just blivit kvitt och igårkväll hostade jag mig vaken. Så jag låg och kvällsdrömde om min blivande lägenheten. Det är trevligt, men man blir inte direkt sömnig av det, mest bara otålig och klarvaken.:-) Men vi har i alla fall varit och hämtat en badtunna i Mörarp, ska bli bad i den på fredag, och vi har haft en mysig fika och pratstund med Jullegullan. Så det är inte en helt oeffektiv dag, bara inte lika effektiv som igår.


Guben ingår. Han heter Linus och bor i Vaggeryd!

Pga min hosta vaknade jag även extremt tidigt imorse (07.19!) och kunde inte somna om så jag tänkte lite till på min lägenhet och sedan avslutade jag min bok, ät mig av Agnés Desarthe. Inget ont som inte har något gott med sig. Och det här var en god bok!


Den handlar om Myriam, en 43 årig fransk kvinna, som bestämt sig för att öppna en egen restaurang. Hon bluffar till sig ett lån från banken och får tag på en liten lokal. Dock är det så att hon inte har råd att både betsala hyra för restaurang och lägenhet så hon bor i sin restaurang. Hon vet inte hur man handlar mat billigt till grossistpriser så hon handlar helt enkelt på strmarknaden. Hon vet helt enkelt inte hur hon ska gå till väga för att sköta en restaurang på ett "rätt" sätt. Dessutom har Myriam mer i sitt bagage än vad man först tror. Hela tidn får man se små skymtar av hennes dåtid och hur hennes liv var och vad hon har gjort. Så småningom har vi som läsare fått en aning om varför allt gick så snett.


Vackert omslag, det hjälper alltid. Och, som ni ser, är boken publicerad av [sekwa], ett väldigt bra förlag som ger ut mängder av franska författare. Rekomenderas för lite djupare läsning.

Det här är en härlig fransk bok. Jag tycker att franska författare lyckas med det som många svenska författare försöker lyckas med. Svenska författare tycker jag ofta använder långa meningar och många och långa ord för att få deras alster att verka poetiskt och djupt och what not. Oftast blir det bara tråkigt och pretansiöst, om ni frågar mig. Dessutom så lyckas de ofta inte med att få historen att komma vidare eftersom de hela tiden överfokuserar på sitt språk. De franska författarna däremot, i alla fall de jag läst, lyckas. De lyckas få sin bok att bli både poetisk och läsbara. De fastnar inte utan använder språket så att det blir mer än bara en transportsträcka men ändå inte poetiskt på ett pretnasiöst och tråkigt sätt. Deras historier växer och fortsätter framåt konstant och fastnar inte i vackra formuleringar.

Även denna franska författare lyckas med detta konsstycke. Det är en vackert skriven bok som inte glömmer bort den historia den berättar. Den kunde ha varit lngre, gått djupare, gett en större bild av Myriam, restaurangen och det som Myriam gått igenom. Men det är bara små detaljer. I det stora hela är det en bra bok med trevliga beskrivnigar av underbar mat och mysiga personligheter. Betyget, vad kan det tänkas bli? Jo, av 5 blir det 3 (en OTROLIGT stark 3a) och av 10 blir det en svag 7a. 
  • Fnissarnas hämnd/ Roddy Doyle - 3/5 , 6,5/10 
  • Lark Rise to Candelford/ Flora Thompson - 3/5 , 5/10
  • Den Röda Soffan/ Michèle Lesbre - 3/5 , 5,5/10
  • Konsten Att Tala Med En Änkling/ Jonathan Tropper - 4/5 , 8/10
  • Room / Emma Donoghue - 4/5 , 8,5/10
  • ät mig /Agnés Desarthe - 3/5 , 7/10
See ya! Nu ska jag ta hand om min söta Spandex! 
Se så söt hon är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar