onsdag 6 april 2011

Transponering

I höstas köpte jag äntligen ett eget eufonium! Ett sånt här blev det. Är den inte vacker?:-)

Det har tyvärr inte blivit så mycket spelande som man kunnat tro men det ska det bli ändring på nu! Alex, min favoritpastor, har fått tag på notböcker med en massa trevliga psalmer och hymner. 

Och eftersom han spelar trumpet, liksom hans dotter Judit, och hans andra dotter, Elisa, spelar baryton, förstadiet till eufonium, så kom Alex på den lysande idén att vi kunde bilda kvartett! Sagt och gjort. Alltså införskaffade Alex notböckerna. Problemet är bara att noterna är skrivna i g-klav och jag och Elisa spelar basklav. Tur då att jag hade en förståndig musiklärare i Harriet som lärde mig transponera. Så nu sitter jag och transponerar 5 låtar i två olika stämmor. Inte supersvårt men ack så tidskrävande.

Efter 5 nedskrivna låtar SKRIKER nacke och rygg och knä, konstigt nog, efter paus. Och vad kunde väl vara bättre än att skriva en snutt på bloggen då?:-)

Om ni vill höra oss spela tillsammans så är ni välkomna till Ramlösa Kyrkan den 24e april, då vår kvartett har världspremiär.


Gissa nacken:
En liten tofs där bak är väl snyggt?

No offence men det här kallar jag Sovjet-nacke!

 
Morfar eller pappa, det är frågan..
Av detta kan man lära att Celie inte klipper som alla andra. Om det är någon som vill ha en hockeyfrilla så har jag en naturlig fallenhet för att klippa sådana. Bildbevis finns och kommer att läggas upp snarast.


Nu ska jag äta lite lunch och fortsätta mitt musicerande! Wish me luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar