tisdag 5 april 2011

Hej Hallå!

Efter mycket tjat från olika vänner och familjemedlemmar och en hel del funderande och klurande har jag nu startat en blogg. På tiden kan man kanske tycka men bättre sent än aldrig.:-)

Här hade jag tänkt skriva lite boken/böckerna jag läser nu, filmer jag sett, sport resultat, härlig musik, you name it. En salig blandning som utgör mitt liv som det är just nu.

Just nu läser jag en bok som heter Lark Rise och är skriven av Flora Thompson. Det är den första boken i en trilogi om livet i en liten by på den engelska landsbygden på 1880-90 talet. jag köpte en superfin inbunden utlaga med alla tre böckerna i en och med små fina graverade bilder. Jag har ungefär 90 sidor kvar av första boken, efter det kan jag ge er en liten recension på del ett. Men so far är den ganska mysig, den berättar mest om hur livet såg ut för människorna som bodde på landsbygden i allmänhet och i Lark Rise i synnerhet i slutet av 1800 talet. I bok två tror jag att man får lära känna karaktärer lite mer ingående, men det visar sig.


Idag läste jag även en liten barnbok som heter Fnissarnas hämnd,skriven av Roddy Doyle.

Det är en liten kapitelbok för yngre barn. Den handlar om ett "folkslag" som heter fnissare som finns överallt runtomkring oss och ser till att barn behandlas på ett rättvist och bra sätt. Om de ser ett barn som blir orättvist behandlat eller får gå och lägga sig utan mat eller något annat "elakt" som föräldrar kan hitta på så tar de tag i saken och utkräver hämnd å barnens vägnar. Men de gör inte det på ett sätt som man kanske tror. Deras hämnd innefattar något brunt, illaluktande och kladdigt. Men just den här gången går något fel... 
Det är en väldigt charmig bok skriven på ett väldigt humoristiskt sätt som jag som vuxen uppskattar. Den är visserligen skriven av en irländare men bokens humor är ändå något jag skulle beteckna "brittisk humor" (Jag vet att Irland är ett eget land och att irländare INTE är britter utan irländare, men "brittisk humor" är bara ett samlingsnamn så om du är irländare och läser det här så känn dig inte förnärmad, snälla!) det är en bok som jag tycker att alla kan läsa, gammal som ung. Men man bör ha barnasinnet kvar, annars kan den gå en lite förbi. Så betyget då?!... Ja, jag får säga att på en 5 gradig skala får den en VÄLDIGT stark trea men jag tycker egentligen inte att 5 gradiga skalor är rättvisa så jag borde använda mig av en 10 gradig skala, men det är så svårt att betyg sätta mellan ett och tio för det blir lätt alldeles för lågt... Men jag tycker nog att den är en 6a på en 10 gradig skala, om inte till och med 6,5... Jag ska låta mina yngre bröder läsa den så får vi se vad de tycker. Eftersom det är en bok riktad till dem så bör ju deras omdöme väga tyngre än mitt.

Egentligen hade jag tänkt hålla mig kortfattad men nu blev det som det blev. Jag lovar att alla inlägg INTE kommer vara så här långa! Hoppas jag inte skrämde iväg någon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar